Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2009

Ανεργία ..Εισήγηση στο Ν.Σ.

Εισήγηση στο Νομαρχιακό Συμβούλιο με θέμα την Ανεργία,
Ιωάννινα 26.1.2009
Κύριε πρόεδρε,
Φέραμε σήμερα, σαν παράταξη, για συζήτηση το θέμα της ανεργίας στο Ν.Σ. για δύο λόγους.
Ο πρώτος λόγος είναι ότι η ανεργία ανέκαθεν, αποτελούσε ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της κοινωνίας μας.
Ο δεύτερος λόγος είναι η συγκυρία της στιγμής.
Η διαπίστωση ότι η οικονομία μπαίνει σε ύφεση, δηλαδή σε μία κατάσταση ανισορροπίας των μακροοικονομικών μεγεθών, με πτώση της ζήτησης, μείωση των εισοδημάτων και αύξηση της ανεργίας, κρίναμε, ότι δεν πρέπει να μας αφήνει αδιάφορους.
Το οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώνεται, ίσως μας επιφυλάσσει σοβαρές αλλαγές, όχι μόνο σε οικονομικό, αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο. Για το λόγο αυτό, πρέπει να συζητάμε, για το τι πρόκειται να συμβεί και εάν και πως μπορούμε να αντιδράσουμε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η ανεργία έχει σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.
Η απώλεια παραγωγικών δυνάμεων, η απώλεια εισοδήματος, η επιβάρυνση του Κρατικού προϋπολογισμού, η απώλεια εσόδων για τα ασφαλιστικά ταμεία, η κοινωνική απομόνωση των ανέργων, η ψυχική τους υγεία, είναι ορισμένες από τις συνέπειες της ανεργίας.
Χαρακτηριστικά της ανεργίας
Η ανεργία διακρίνεται σε εποχική, σε ανεργία τριβής , σε διαρθρωτική ανεργία και ανεργία λόγω ανεπαρκούς ζήτησης.
Με βάση αυτή τη διάκριση, θα σταθώ περισσότερο στην διαρθρωτική ανεργία και την ανεργία λόγω ανεπαρκούς ζήτησης.
Με τον όρο διαρθρωτική ανεργία, χαρακτηρίζουμε την ανεργία που οφείλεται στις τεχνολογικές μεταβολές, οι οποίες δημιουργούν νέες διαδικασίες παραγωγής, νέα προϊόντα και νέα επαγγέλματα, με αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις πολλών κλάδων της οικονομίας, η δεν μπορούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ή όταν προσαρμόζονται, έχουν ανάγκη κατά κανόνα, από λιγότερους εργαζόμενους και με εξειδικευμένες γνώσεις.
Το φαινόμενο αυτό σε συνδυασμό με την ανταγωνιστικότητα των παραγόμενων προϊόντων από τις εγχώριες επιχειρήσεις, σε ένα παγκοσμιοποιημένο οικονομικό γίγνεσθαι, συνθέτουν ένα δυσμενές περιβάλλον για την απασχόληση του ενεργού πληθυσμού και την ανάπτυξη της Εθνικής μας οικονομίας.
Τα αποτελέσματα της διαρθρωτικής ανεργίας στη χώρα μας, άρχισαν να γίνονται εμφανή τα τελευταία είκοσι με εικοσιπέντε χρόνια.
Από τον Οκτώβριο του 2008, μετά την χρηματοπιστωτική κρίση, που ξέσπασε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και επεκτάθηκε και σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, ζούμε και στη χώρα μας, με την απειλή της αύξησης της ανεργίας λόγω μείωσης της ζήτησης.
Αν θέλαμε να εξηγήσουμε τα αίτια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, που απειλή σήμερα την πραγματική οικονομία σε παγκόσμιο επίπεδο, θα λέγαμε ότι αυτό οφείλετε στην υπέρμετρη ροή τραπεζικού χρήματος, με τη μορφή δανείων, τα οποία διέθεταν οι τράπεζες στους πελάτες τους, με παράλληλη έκδοση ομολόγων, από τα οποία εξασφάλιζαν την απαιτούμενη ρευστότητα….
Με τη μέθοδο αυτή, οι τράπεζες, εξασφάλιζαν κέρδη για τους μετόχους και παχυλές αμοιβές για τα στελέχη τους, μέχρι την ημέρα που κάποιοι δανειολήπτες, αδυνατούσαν να πληρώσουν... το τι επακολούθησε σας είναι γνωστό, πτωχεύσεις πολύ μεγάλων τραπεζών, μαζικές απολύσεις, πανικός στις χρηματαγορές.
Στην Ελλάδα η πρώτη αντίδραση, των τραπεζών, ήταν ο περιορισμός των χρηματοδοτήσεων και αύξηση των επιτοκίων, σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, με ταυτόχρονη αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων, με σκοπό να αυξήσουν την ρευστότητά τους, που κινδύνεψε, από τις μαζικές αναλήψεις των καταθετών.
Η παρέμβαση της Κυβέρνησης με την παροχή εγγυήσεων προς τις τράπεζες, ύψους 28 δις ευρώ σε Εθνικό επίπεδο, καθώς και η σοβαρή μείωση των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ ), με αντάλλαγμα να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις χρηματοδοτήσεις προς τους πελάτες τους, μέχρι στιγμής δεν έφερε αποτελέσματα, λόγω των αρνητικών προσδοκιών για την οικονομία, έτσι, η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, μαζί με την ανασφάλεια του καταναλωτή, οδηγούν την οικονομία μας σε χαμηλότερα επίπεδα κατανάλωσης, άρα σε μείωση της παραγωγής και αύξηση της ανεργίας.
Μέτρηση της ανεργίας
Για λόγους οικονομικής ανάλυσης, ο πληθυσμός διακρίνεται σε οικονομικά ενεργό και οικονομικά μη ενεργό.
Ο οικονομικά ενεργός πληθυσμός αποτελεί το εργατικό δυναμικό της οικονομίας και περιλαμβάνει τα άτομα εκείνα, τα οποία είναι ικανά να εργαστούν και ταυτόχρονα θέλουν να εργαστούν.
Το εργατικό δυναμικό αποτελείται από τους απασχολούμενους και τους άνεργους.
Ο δείκτης της ανεργίας ορίζεται σαν ποσοστό επί τοις εκατόν και προκύπτει από τη διαίρεση του αριθμού των Ανέργων προς τον αριθμό του Εργατικού Δυναμικού.
Αντιμετώπιση της ανεργίας
Δυστυχώς για την αντιμετώπιση της ανεργίας δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Η ανεργία έχει σχέση με πολλές παραμέτρους οικονομικές και κοινωνικές, γιαυτό το λόγω, η προσπάθεια για την αντιμετώπισή της, πρέπει να είναι πολυεπίπεδη, συνδυασμένη και συνεχής.
Πρέπει να υπάρχει, όραμα και πολιτική βούληση από την Κυβέρνηση, ειλικρίνεια από τον επιχειρηματικό κόσμο και καλή πρόθεση από τις συνδικαλιστικές ηγεσίες των εργαζόμενων.
Η έννοια των κοινωνικών εταίρων πρέπει να αναδειχθεί όσο ποτέ άλλοτε.

Μετά τη θεωρητική παρουσίαση κάποιων βασικών στοιχείων για την ανεργία, θα ήθελα να αναφερθώ στις πραγματικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια στον τομέα της ανεργίας.
Η Κυβέρνηση της Ν.Δ. μόλις ανέλαβε την εξουσία τον Μάρτιο του 2007, όχι μόνο δεν κινήθηκε σε ένα πνεύμα καλής πίστης απέναντι στις προηγούμενες Κυβερνήσεις, αλλά ακολούθησε το δόγμα που προτρέπει: απαξιώστε τον αντίπαλο για να καταξιωθείτε.
Το ξήλωμα ξεκίνησε με το «πείραγμα» του στατιστικού δείκτη της ανεργίας και έτσι μαγικά ο δείκτης ανεργίας από 9,3% στο τρίτο τρίμηνο του 2003 ανέβηκε στο 11,2% το πρώτο τρίμηνο του 2004 !!!.
Για το προτελευταίο τρίμηνο του 2008 η Κυβέρνηση μέσω του ΟΑΕΔ και της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, δίνει ποσοστό ανεργίας 7,2%.
Η σοβαρή αυτή μείωση του ποσοστού ανεργίας, οφείλετε στο γεγονός ότι, τα πέντε τελευταία χρόνια, έγινε αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του δείκτη της ανεργίας, με σαφείς πολιτικούς στόχους. Το γεγονός αυτό, το θεωρούμε πολιτικά ανέντιμο και καταγγέλλουμε τις μεθοδεύσεις που παραπλανούν την κοινή γνώμη.
Τα κριτήρια χαρακτηρισμού των ανέργων και η δυσκολία να εκδοθεί κάρτα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ , περιόρισαν στατιστικά τον αριθμό των ανέργων.
Έτσι, ένας μεγάλος αριθμός άνεργων Δικηγόρων, Μηχανικών, Γιατρών, εκπαιδευτικών με ελάχιστες ώρες απασχόλησης, άνεργων γυναικών και νέων με ελάχιστο αγροτικό εισόδημα, δεν καταγράφονται σαν άνεργοι.
Για τους γνωρίζοντες, εάν αυτά τα ποσοστά είχαν σχέση με την πραγματικότητα, θα έπρεπε, εφόσον για κάθε πενήντα χιλιάδες θέσεις εργασίας αντιστοιχεί αύξηση ίση με 1% του ΑΕΠ, ο δείκτης ανάπτυξης, ήτοι η αύξηση του ΑΕΠ από 5% που ήταν σε ετήσια βάση το 2003, να εκτοξευτεί στο 7% το 2008, ενώ δεν ξεπερνά το 3% και για το 2009 η αύξηση του ΑΕΠ, σύμφωνα με προβλέψεις θα κυμανθεί από 0% έως 2%.
Σε ότι αφορά την ανεργία σε τοπικό επίπεδο, με τα στοιχεία που δίνει η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, η Ήπειρος και η Θεσσαλία, είναι οι περιφέρειες που παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα.
Για την Ήπειρο ειδικότερα η ΕΣΥΕ δίνει 10,4%, με τις γυναίκες να πλήττονται περισσότερο από τους άνδρες, ενώ ως προς την ανεργία των νέων το ποσοστό ανέρχεται στο 24,3% .
Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφερθεί ότι το Εργατικό Κέντρο Ιωαννίνων, σε στοιχεία δημοσιεύτηκαν στον τοπικό τύπο, υπολόγισε ποσοστό ανεργίας για το Νομό Ιωαννίνων της τάξεως του 24% και σε απόλυτο αριθμό 14.000 άνεργους.
Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, αναφέρετε ότι πρόκειται για την χειρότερη κατάσταση που καταγράφηκε ποτέ στο Νομό μας .
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η ανεργία δεν μειώνεται με στατιστικά τρίκ, χρειάζεται σοβαρή αντιμετώπιση και στρατηγική, ιδιαίτερα σήμερα που η οικονομία απειλείται με βαθιά κρίση.
Κατά την άποψή μας, επιγραμματικά η Κυβέρνηση θα πρέπει :
• Να επιταχύνει την εισροή κεφαλαίων από το τέταρτο Κοινοτικό Πλαίσιο στήριξης ( Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς )
• Να αναλάβει στοχευμένες επενδυτικές πρωτοβουλίες, σε κλάδους όπου δεν επενδύει ο ιδιωτικός τομέας, λόγω αυξημένου επιχειρηματικού κινδύνου.
• Να ενισχύσει καινοτόμες πρωτοβουλίες στον πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα, με έμφαση στην λεγόμενη πράσινη ανάπτυξη.
• Να ενισχύσει κλάδους και τομείς, στους οποίους η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα και δημιουργούν προϋποθέσεις απασχόλησης και πολλαπλασιαστική αύξηση εισοδημάτων στο εσωτερικό της χώρας, όπως ο τουρισμός , οι κατασκευές και ο αγροτικός τομέας.
• Να στηριχθούν άμεσα οι μικρές επιχειρήσεις που έχουν ανάγκη, με εγγυημένα κεφάλαια από το Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων(ΤΕΜΠΜΕ), ώστε να μη «στεγνώσει» η αγορά από ρευστότητα, προτού ακόμα δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα σε χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις.
• Να δοθεί πολύ μεγάλη βαρύτητα στο θέμα των τιμών, έτσι ώστε οι τιμές που πληρώνει ο καταναλωτής στην Ελλάδα να μην διαφέρουν από τις τιμές άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
• Να καταργήσει το Ειδικό Τέλος Ακινήτων ( ΕΤΑΚ ) για τις μικρές ιδιοκτησίες και τα ημιτελή κτίσματα, με παράλληλη αύξηση του συντελεστή για μεγάλες ιδιοκτησίες , ώστε να ενθαρρυνθεί ο κλάδος της οικοδομής, ο οποίος αποτελεί κύριο μοχλό ανάπτυξης της Εθνικής μας οικονομίας.
• Να επαναφέρει το αφορολόγητο όριο των 10.500 € στους επαγγελματίες και να επιβάλει φορολογία, με βάση την αρχή του Φορολογικού Δικαίου και του Συντάγματος, σύμφωνα με την οποία, ο κάθε πολίτης φορολογείτε, ανάλογα με τη φοροδοτική του ικανότητα.
• Να διαχειριστεί τα πρόγραμμα stage, προς την κατεύθυνση και με στόχο να λαμβάνεται από τα άτομα που επιχορηγούνται, πραγματικές γνώσεις και εμπειρία και να μη στοιβάζει τους νέους μας σε Δημόσιες Υπηρεσίες, απλά και μόνο για να θεωρούνται εργαζόμενοι… Θεωρούμε απαράδεκτο να χρησιμοποιεί η Κυβέρνηση πόρους άλλων κλάδων όπως το απόθεμα του ΛΑΕΚ ( Λογ/σμός για την Απασχόληση και την Επαγγελματική Κατάρτιση ) για να απασχολήσει στο Δημόσιο, νέους χωρίς κανένα στόχο, η ενέργεια αυτή της Κυβέρνησης την έχει φέρει σε αντιπαράθεση με την ΓΕΣΕΕ και δεν αποκλείεται να δούμε τη διαφορά να φθάνει στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
• Να χρηματοδοτήσει με τους αναγκαίους πόρους, την συνέχιση της λειτουργίας κοινωνικών δομών, όπως οι δομές των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ), Βοήθεια στο σπίτι, Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ),ψυχικής υγείας κ.λ.π., οι δομές αυτές, εκτός του ότι προσφέρουν εργασία σε ικανό αριθμό νέων, αποδείχθηκαν πολύ χρήσιμες και απαραίτητες για τις τοπικές κοινωνίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: